سیکل تبرید چیست و انواع آن

تبرید 1

به فرایند سردسازی سیکل تبرید نیز می گویند که در آن یک سیال مثل آب و یا هوا به وسیله سیالی دیگر مانند گاز مبرد سرد شده، و برای کارهای دیگری از جمله سرمایش هوای یک ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. چرخه تبرید دارای انواع متنوعی می باشند که هر یک از انواع آن هم ویژگی های مشخص شده ای دارند. در ادامه انواع چرخه تبرید را نام می بریم تا شما اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید.

انواع سیکل تبرید

 برخی از انواع سیکل تبرید عبارت است از :

  1. سیکل تراکمی :

سیکل تراکمی بیشترین کاربرد را در صنعت دارد، ساختار سیستم های برودتی تراکمی بر اساس چهار عنصر می باشد که این عناصر به شرح زیر هستند :

– کمپرسور که به وسیله یک محرک به گردش در می آید.

– شیر انبساط که فشار به وجود آمده را از روی مایع مبرد بر می دارد.

– مبدل حرارتی به نام کندانسور که گاز متراکم شده را درون کمپرسور خنک می سازد و گرمای آن را به محیط اطراف انتقال می دهد. در این صورت مبرد از حالت گازی به حالت مایع تبدیل خواهد شد. کندانسور انواع متنوعی نیز دارد.

– اواپراتور برعکس کندانسور کار می کند و موجب انتقال دادن گرما از هوا به درون مبرد می شود.

  1. سیکل جذبی :

در سیکل جذبی به جای کمپرسور و دیگر اجزای اصلی که نمونه های تراکمی دارند از یک مکانیزم دیگر برای ایجاد کردن سرمایش استفاده شده است. مهمتر از هر چیزی باید بدانید که یک منبع حرارتی درون این سیکل وجود دارد که قادر است از چرخه منظمی استفاده کند. این منبع حرارتی می تواند شعله مستقیم مشعل را برای منبع گرمایشی درون یک کوره به کار ببرد. این نمونه از سیکل ها نسبت به نمونه های تراکمی از ضریب عملکرد پایین تری برخوردار هستند

به نظر شما این مطلب مفید بود؟

لطفا امتیاز دهید

میانگین امتیاز ها 1 / 5. تعداد امتیاز ها 1

اولین نفر باشید که امتیاز می‌دهید